Charles_Roussel-20130916-8895

 

Dopo due settimane di silenzio, dovute a molto lavoro e al Biografilm, le cose non vanno certamente meglio per quanto riguarda la mia prontezza nell’aggiornare il blog. Tuttavia, uno dei motivi che rallentano la mia tempestività è l’oggetto principale di questo blog, ovvero:

– il magnifico convegno NECS di Milano, cui parteciperò a partire da giovedì 19. Dal titolo Creative Energies, Creative Industries, presso l’Università Cattolica di Milano, la conference 2014 avrà dimensioni record per numero di panel e di relatori (speriamo anche di uditori!). Per leggere il programma e saperne di più, questo è il link. Per ciò che mi riguarda, presenterò un panel sui festival studies, occasione per presentare l’Italian Film Festival Research Network, nato da poco e da me fondato e diretto. Appuntamento sabato 21 ore 15.45: il panel ha come codice L7 e ne faranno parte, oltre al sottoscritto in qualità di respondent, anche Enrico Vannucci come Chair, e Monia Acciari, Ludovica Fales e Giacomo Di Foggia come relatori.

– Legato al Necs, anche la rivista “Necsus” ha battuto tempestivamente un colpo con il nuovo numero, primavera-estate 2014. Questo l’indice:

Siegfried Kracauer’s affinities by Thomas Elsaesser

Mapping the rise of the iPhone: Between phones and mobile media by Ginette Verstraete

Representations of Madrid in the (post-)transition to democracy by Vicente Rodriguez Ortega

Empire is out there!?: The spirit of imperialism in the Pixar animated film ‘Up’ by Dietmar Meinel

Representation or misrepresentation?: British media and Japanese popular culture by Perry Hinton

 

The navigational gesture: Traces and tracings at the mobile touchscreen interface by Nanna Verhoeff & Heidi Rae Cooley

Poetics and politics of the trace: Notes on surveillance practices through Harun Farocki’s work by Miriam De Rosa

Webcams as cinematic medium: Creating chronotopes of the real by Paula Albuquerque

Assembling traces, or the conservation of net art by Annet Dekker

The Third Party Diary: Tracking the trackers on Dutch governmental websites by Lonneke van der Velden

Microphysics of a rationalist utopia: Ruins, town plans, and the avant-garde documentary by Andrea Mariani

The beauty of the act: Figuring film and the delirious baroque in ‘Holy Motors’ by Saige Walton

Animated maps and the power of the trace by Giuseppe Fidotta

Enhanced echoes: Digitisation and new perspectives on film sound by Jasper Aalbers

 

Globalisation and television formats review by Jaap Kooijman

Soundscapes, sound clash review by Nessa Johnston

Shadow economies and digital disruption review by Chris Baumann

The cinema of Béla Tarr: The circle closes review by Miklós Kiss

Impossible dreams: Europe and love in cinema review by Fiona Handyside

 

Oberhausen: An interview with Lars Henrik Gass by Enrico Camporesi

Brazil’s International Disability Film Festival Assim Vivemos review by Ana Gilbert

Celebrating independence: 54th Thessaloniki International Film Festival review by Lydia Papadimitriou

Initiating regional talents: 2013 Sarajevo Film Festival review by Ivan Velisavljević

Past memories for a new future: 70th Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica di Venezia review by Enrico Vannucci

 

Fassbinder Frankfurt review by Senta Siewert

The biennale as a device: 4th Athens Biennale review by Eva Fotiadi

Annunci